FrågaPROCESSRÄTTDomstol31/05/2010

Prövningstillstånd

Hej fick ett protokoll från regeringsrätten som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med, det slutas med Regeringsrätten meddelar prövningstillstånd. Om ett ärende fått Prövningstillstånd hos Regeringsrätten är det något man skall göra då? Typ: Egen undersöknings plikt om man misstänker att de fått förvanskade uppgifter. Har ni koll på hur lång snitt tid det tar för olika ärenden.?

Lawline svarar

Hej! Ett prövningstillstånd innebär att Regeringsrätten har beslutat att pröva din fråga. Du behöver inte göra något nu utan du kommer få mer information senare. Vad gäller handläggningstiden finns följande att läsa på Regeringsrättens hemsida: "Det går inte att i förväg säga hur lång tid ett mål tar, eftersom det beror på många olika omständigheter. Några mål har naturlig förtur, t.ex. mål som innefattar tvångsåtgärder mot enskilda. Sådana mål avgörs ofta inom några veckor. Under 2008 var mediantiden för avgjorda skattemål 7,1 månader, för avgjorda socialförsäkringsmål 6,5 månader, för avgjorda mål enligt socialtjänstlagen 3,7 månader och för avgjorda övriga mål 6,1 månader." Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare