Upphörande av tidsbegränsad anställnig

Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig att få klarhet i följande: Kan jag bli uppsagd under min visstidsanställning samtidigt som jag är föräldraledig? Skälet till att jag blir uppsagd är att den person jag vikarierat för väljer att återgå till tjänst. Om det är ok med uppsägning hur hanterar man då uppsägningstiden på en månad? Kan uppsägningstiden löpa samtidigt som föräldraledigeheten pågår? Tacksam för svar asap! Med vänlig hälsning Anna Pålsson

Lawline svarar

Hej Anna! Jag antar i mitt svar på din fråga, att du har ett vikariat för en person som är fast anställd i företaget. Ett vikariat är en tidsbegränsad anställning som består så länge som tjänstens ordinarie innehavare är ledig. Enligt lag (1982:80)om anställningsskydd 5 § 2 punkten, får avtal om vikaiat träffas, se https://lagen.nu/1982:80#R2. Det betyder att när personen du vikarierar för återvänder till sin tjänst, upphör ditt vikariat. Någon uppsägningstid blir ej aktuell. Enligt 25 § (samma lag som ovanstående) har även en vikarie företräde till återanställning, se https://lagen.nu/1982:80#R10. D.v.s. Om det skulle bli frågan om nyanställning har en vikarie företräde till återanställning före andra sökande. Påpeka för arbetsgivaren att du är intresserad av att åtnjuta företrädesrätten. Begär att få ett skriftligt dokument om företrädesrätten när ditt vikariat upphör. Något som är vikigt att tänka på är att olika kollektivavtal kan reglera ovanstående paragrafer. Ta reda på om ditt kollektivavtal reglerar frågan om viariat och återanställning. Om du är medlem i en arbetstagarorganisation kan du be dem hjälpa dig i att reda ut dessa frågor. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare