Muntligt avtal om tillsvidareanställning

Jag har en visstidsanställning och har fått ett muntligt avtal på en tillsvidareanställning (med vittne som hörde). En månad innan anställningstiden gick ut så sa chefen att jag inte skulle få tillsvidareanställning utan 2 mån förlängt. Efter ett par veckor så blev jag uppsagd och i stället för att skriva på en uppsägningsavtal så skrev vi på ett ny visstidsansällning på en månad. Har jag sumpat min chans att hävda vårt muntliga avtal då jag har skrivit på en förlängning? Det sas aldrig någon tid då tillsvidareanställningen skulle träda i kraft och kan det muntliga avtalet fortfarande gälla?

Lawline svarar

Hej Magda För att ett avtal om anställning skall uppkomma räcker det med att arbetsgivare och arbetstagare är överens om att en anställning ska påbörjas. Ett muntligt avtal är tillräckligt. I ditt fall hade du en tidsbgränsad anställning som du och din arbetsgivare, kom överens, muntligt, att omvandla till en tilsvidareanställning. I och med det muntliga avtalet om ny anställningsform så övergick du från en tidsbegränsad anställning till en tillsvidareanställning. Enligt lag om anställningsskydd (LAS) 4 § är tillsvidareanställning huvudregel, se https://lagen.nu/1982:80 En korrekt uppsägning av din tillsvidareanställning, som uppkom i och med den muntliga överenskommelsen, har inte genomförts av arbetsgivaren enligt din beskrivning. Enligt ett rättsfall från arbetsdomstolen AD 1994 nr 17 säger domstolen att arbetsgivaren normalt har bevisbördan när frågan gäller tvist om vilken anställningsform som förekommer. Ett rättsfall som tar upp frågan om tidsbegränsad anställning eller tillsvidareanställning är AD 1996 nr 7, se https://lagen.nu/dom/ad/1996:7 Rättsfallet tar upp frågan om uppsägning av tillsvidareanställning skett enligt reglerna i LAS. Där ansåg AD att uppsägning inte skett korrekt och att arbetstagaren var tillsvidareanställd Ett förslag är att du tar kontakt med en advokat eller juridisk sakkunnig person, för att reda ut rättsläget utifrån din situation närmare. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare