FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/08/2006

Väsentligt fel i nyligen köpt begagnad bil

Hej! En kompis till mig har köpt en begagnad bil för 9 000 kr av en privatperson. Efter ca 2 dagar gick växellådan sönder. Vad göra? Kan han häva köpet alternativt få skadestånd av säljaren.

Lawline svarar

Hej! Handel med begagnade bilar privat är ganska speciell juridisk sett, då köplagen tillämpas. Köplagen har ett ganska svagt skydd för köparen, då den bygger på avtalsfrihet. Kärnan i din väns problem är om han köpt bilen i befintligt skick eller ej. Om han gjort det (vilket är sedvanligt i branschen) gäller enligt 19§ Köplagen (se http://lagen.nu/1990:931) Även om varan har sålts i "befintligt skick" skall den anses felaktig, om 1. varan inte överensstämmer med uppgifter om dess egenskaper som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Vad gäller punkt 1 gäller förutom den uppenbara bevissvårigheten att säljaren konkret måste gett upplysning om just den delen av bilen som gått sönder. Allmänt lovprisande inverkar inte på den här bedömningen. Punkt 2 är väldigt svår att bevisa, särskilt i ett slikt fall. Hur skulle säljaren kunna ha vetat att växellådan skulle gå sönder så snart? Vid punkt 3 frågar sig juristen: Vad kan man vänta sig av en bil som kostar 9000 kronor? Sammanfattningsvis är dessa frågor mycket svåra att lösa på juridisk väg. Om köpet inte genomförts i befintligt skick, har din vän rätt att häva köpet och få tillbaka köpeskillingen enligt köplagen. Jag ber om ursäkt för att svaret blev något långt, och önskar lycka till med ert problem.
Rådgivare