FrågaPROCESSRÄTTDomstol09/06/2010

Hur länge kan en rättegång dröja?

Hur länge kan en rättegång dröja. Allt var så brottom från början, åklagaren har snart dragit till baks alla anklagelser.

Lawline svarar

Hej, Jag förutsätter utifrån din frågeställning att det rör sig om förfarandet i brottmål. Utgångspunkten i brottmål är att det ska handläggas så snabbt som möjligt och att rättegången ska ske inom en relativ snar framtid. Detta framgår av såväl svensk som europeisk rätt. Dessvärre är det vanligt att den reella tid det tar från åtalets väckande till själva rättegången kan bli relativ lång utom i de fall någon häktning eller annan frihetsberövande åtgärd vidtagits. Se 45kap. 14§ Rättegångsbalken https://lagen.nu/1942:740#A4. Av 46kap. 11§ framgår att även själva huvudförhandlingen i tingsrätten ska ske så skyndsamt som möjligt. Det framgår inte av din fråga hur lång tid detta pågått eller hur långt processen framskridit. Som jag redan nämnt är det dock så att det kan dröja väldigt lång tid. Påpekas bör dock att det finns speciella regler i de fall det finns unga lagöverträdare inblandade, se 4§ Lagen om unga lagöverträdare https://lagen.nu/1964:167. I de fall det dröjer väldigt länge tills dess en slutlig dom meddelas kan detta beaktas vid straffmätning vid en fällande dom. Detta är dock endast i exceptionella fall då det tagit väldigt lång tid och denna tid inte står i proportion till målets beskaffenhet samt inneburit särskilda men, exempelvis svårigheter att få arbete, för den tilltalade. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare