Om arbetande aktiebolagsdelägares uppsägning av anställning respektive försäljning av aktier

1) Vad gäller när man som arbetande delägare vill säga upp sig alt blir uppsagd. 2) Kan delar av styrelsen bestämma att köpa ut en annan delägare mot dennes vilja? 3) Om inget kompanjonsavtal finn skrivet måste man sälja sina aktier till hembud eller är det fri marknad? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Eftersom du nämner aktier under fråga 3 utgår jag från att dina frågor rör aktiebolag samt tillsvidareanställning. 1. För anställda gäller vanliga arbetsrättsliga regler i förhållandet till sin arbetsgivare. Att en anställd, pga sitt aktieägande, dessutom har ett aktiebolagsrättsligt förhållande till sin arbetsgivare medför inte att arbetsrätten inte gäller. Man måste inte sälja sitt aktieinnehav om man slutar sin anställning. Man måste inte heller säga upp sig för att man säljer sitt aktieinnehav. Om en anställd blir uppsagd måste uppsägningen vara sakligt grundad (7 § 1 st LAS), skriftlig (8 § 1 st LAS) samt lämnas till den anställde personligen (10 § 1 st LAS) och innehålla uppgifter om vad den anställde ska göra för att få uppsägningen ogiltigförklarad, få skadestånd, om den anställde har rätt till företräde till återanställning mm (8 § 2 st LAS). Det finns inga regler i LAS om hur en uppsägning från den anställdes sida måste se ut eller göras, men den måste på något sätt manifesteras mot arbetsgivaren. Även en muntlig uppsägning från den anställdes sida är giltig. Det kan finnas regler i kollektivavtal (om något sådant finns) om vad som gäller om en anställd vill säga upp sig. I 11 § LAS finns regler om uppsägningstid, på minst 1 månad, som gäller oavsett vem av den anställde och arbetsgivaren som sagt upp anställningen. Avvikande regler kan finnas i kollektivavtal. Observera att LAS, och därmed de bestämmelser jag nämnt ovan, inte gäller för personer som får anses ha en företagsledare ställning (se 1 § 1 p. LAS). Om någon har en företagsledande ställning bestäms efter bl a om personen har företagsledande uppgifter, de ekonomiska villkoren för arbetet och den formella positionen. Jag nämner detta eftersom uppsägning av en företagsledare i huvudsak är oreglerad i lag och många aktiebolag med arbetande delägare är små. Delägaren i fråga kan då enkelt få stort inflytande över verksamheten och därmed anses ha en företagsledande funktion. Bedömningen av om någon är företagsledare är restriktiv och eftersom du nämner en styrelse i fråga 2 är det troligtvis den - och inte någon delägare - som har den företagsledande funktionen. Detta betyder att _LAS sannolikt gäller_ i en arbetande delägares anställningsförhållande till sin arbetsgivare. 2. Svaret på frågan är nej. En _aktieägare_ som äger mer än 90 % av aktierna kan däremot begära att lösa in återstående aktier enligt bestämmelserna i 22 kap ABL. 3. En utgångspunkt är att _var och en får sälja sina egendomar_ (däribland aktier) _när, till vem och till vilket pris han eller hon vill,_ se 4 kap. 7 § ABL. I _bolagsordningen_ får det finnas bestämmelser om samtyckesförbehåll, (att bolagets samtycke krävs för aktieöverlåtelse) se 4 kap. 8-17 §§ ABL, förköpsförbehåll, (att aktieägare eller annan ska erbjudas köpa aktie innan de överlåts) se 4 kap 18-26 §§ ABL och hembudsförbehåll, (att aktieägare eller annan har rätt att köpa aktie som övergått till ny ägare) se 4 kap. 27-36 §§ ABL. Du bör alltså studera bolagsordningen för att se om några begränsningar finns för din rätt att sälja dina aktier. *Lagtext* LAS https://lagen.nu/1982:80 ABL https://lagen.nu/2005:551 Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare