Förarbeten till lag

Jag har läst följande på Internet: "Om någon matar en herrelös katt anses den personen enligt förarbetena till djurskyddslagen som djurhållare, och är skyldig att i framtiden fortsätta att ta hand om katten". Dessa förarbeten till djurskyddslagen kan jag ej finna någonstans. Kan någon beskriva detta närmre för mig eller finns det någon plats på Internet där jag kan läsa mer om saken?

Lawline svarar

Hej Förarbeten är något som används vid tillkomsten av en ny lag eller vid ändring av en lag. I förarbetena finner man lagmotiven, varför lagen bör vara yttryckt på ett visst sätt. Det finns flera olika slags förarbeten. Generellt anses propositionen (Prop) från regeringen vara det viktigaste förarbetet. Domstolen är inte tvungen att följa förarbeten som den är med lagtext. Förarbeten har mer av en vägledande roll. Dock tar domstolen stor hänsyn till förarbeten om de t.ex. inte finner lösning på problemet direkt i lagtexten. Äldre förarbeten finner man enklast på bibliotek vid universitit eller högskolor. Vissa förarbeten finns överförda på "digitala" medel t.ex. PDF fil m.m., på riksdagens hemsida finner man en del "digitala" förarbeten. Några förarbeten till djurskyddslag (1988:534) finner man på riksdagens hemsida t.ex. Proposition 1987/88:93 om djurskyddslag, m.m., se även https://lagen.nu/1988:534 för att finna andra förarbeten till djurskyddslagen. Om du vill läsa mer allmänt om förarbeten kan du läsa boken "Finna rätt" Juristens källmaterial och arbetsmetoder av Bernitz m.m. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare