Uppsägningstid vid provanställning

Hej! Jag är provanställd (6mån)som tjänsteman och vad jag fått höra saknar jag kollektivavtal. Jag vill nu avbryta min provanställning i förtid (5:e månaden). I mitt kontrakt står det under uppsägning att det är 2 månader från arbetstagare/arbetsgivare. Stämmer detta? Om jag tex vill ha betalt fram till den 30 juni? När är det då lämpligt att säga upp sig enligt er? Tack för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej! I 6 § Lag om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80, står att läsa att avtal om provanställning får träffas om en tid på högst 6 månader och därefter övergår anställningen i en tillsvidareanställning om inte arbetsgivaren eller den anställde har givit besked innan prövotidens utgång om att anställningen skall avslutas. En provanställning kan avbrytas i förtid om inte annat är avtalat. När du är provanställd kan du bli uppsagd utan saklig grund och du har heller ingen normal uppsägningstid. LAS föreskriver två veckors uppsägningstid för provanställda se 31 § LAS. Om arbetsgivaren inte vill att du ska fortsätta anställningen efter prövotidens utgång ska du underrättas om detta senast två veckor före prövotidens utgång. En arbetsgivare kan också avbryta en provanställning i förtid, men även då ska du underrättas minst två veckor i förväg. En arbetsgivare kan dock välja att avbryta en provanställning med omedelbar verkan, utan att lämna besked i förväg. Arbetsgivaren kan då få betala allmänt skadestånd och lön för två veckor. Om du som anställd vill avbryta en provanställning finns det ingen 14-dagarsregel att följa. Du kan helt enkelt meddela arbetsgivaren din avsikt tydligt och kan sedan gå direkt. Det betyder i praktiken att du kan meddela din chef på fredag eftermiddag att du inte tänker komma till arbetet på måndag morgon. Självfallet uppskattas dock alltid viss framförhållning av arbetsgivaren. Enligt 2 § stycke 2 LAS är avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen ogiltiga i den delen. Det innebär att avtalsvillkoret om två månaders uppsägningstid är ogiltigt. Du som arbetstagare kan alltså fortfarande gå på dagen. Kollektivavtal kan ha särskilda regler om provanställning, vilket du dock skriver att du inte har. Om en uppsägningstid vid provanställning är reglerad i ett kollektivavtal är du som arbetstagare bunden av detta se 2 § stycke 3 samt 6 LAS. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare