Visstidsanställning

Hej! Enligt min arbetsgivare får man inte arbeta mer än 65 timmar i månaden som timanställd då risken att bli lasad finns. Eftersom jag hade arbetat mer än så , fick jag inte arbeta på 2 månader. Jag undrar vad det är för bestämmelser som styr dett och om man verkligen kan göra så? tack

Lawline svarar

Hej Det finns ingen sådan bestämmelse. Däremot kan din arbetsgivare ha en policy att timanställda inte får arbeta mer än 65 timmar i månaden. En sådan policy är inte rättsligt bindande. Det är upp till arbetsgivaren att bestäma vilket behov som finns av timanställda. Det finns ingen lag som säger att antal timmar får max uppgå till 65 timmar i månaden. LAS reglerar hur länge den timanställde skall ha jobbat för att ha rätt till en tillsvidareanställning. Enligt 5 § LAS, ska en arbetstagare som under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Se https://lagen.nu/1982:80 Lycka till!
Lina RadovicRådgivare