Reklamation vid köp av begagnad bil

Hej Vi köpte en begagnad polo, årsmodell -03 utav en bilhandlare för några par dagar sedan. Bilen har endast gått ca 6000 mil och inga brister på bilens funktion angavs av säljaren. Några dagar efter köpet upptäckte vi att ac'n inte fungerar som den ska, vilket vi nu tänker reklamera. Till saken hör också att vi inte fick med oss den varudeklaration som satt på bilen, som för övrigt inte heller angav några brister på bilens funktion. Vi ska självfallet kontakta firman igen för att be dem reparera bilen, alternativt kompensera oss för att själva få den reparerad. Det handlar dock om en liten bilfirma, som inte heller är mrf-ansluten, och min magkänsla säger mig nu att de kanske inte kommer att vara särskilt tillmötesgående. Jag har hyfsad koll påvad konsumentköplagen säger om saken, avseende att felet antas ha uppstått innan köpet om det upptäcks inom 6 månader. Jag har också läst att det är upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns där när bilen såldes, alternativt att vi var medvetna om felet när vi köpte bilen. Min fråga är helt enkelt: Om säljaren inte är villig att kompensera oss alternativt laga felet, och vi då går vidare till ARN och förhoppningsvis får rätt där; vd har vi för möjligheter att vinna en eventuell rättstvist? Tacksam för svar. Maria Elgh

Lawline svarar

Svaret på din fråga blir olika beroende på vad du och säljaren har ingått för köpavtal. Det är vanligt att begagnade varor säljs i "befintligt skick". Varan skall ändock anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Bestämmelsen hindrar inte säljaren från att göra ett förbehåll som är konkret till sitt innehåll och tydligt anger i vilket hänseende säljaren reserverar sig. Förbehåll borde framgå av ert köpeavtal. Det ytterst viktigt att köparen undersöker varan noga före köpet. En köpare kan normalt inte klaga i efterskott på ett fel som bör ha kunnat konstateras under en normal undersökning. En vara som sålts i "befintligt skick" har enligt lagen fel, om den är i sämre skick än köparen med beaktande av det betalade priset haft skäl att förmoda. En vara anses också ha fel om den inte motsvarar den beskrivning som säljaren före köpet givit om varans egenskaper eller bruk. Har säljaren lämnat garanti till dig så bör du kunna kräva att säljaren avhjälper felet. Garanti bör också framfå av köpeavtalet. Det kan bli svårt att bevisa vad säljaren uppgivit för er om ni saknar den varudeklaration som säljaren tillhandahållit. Be säljaren att skicka denna till er. Läs även igenom ert köpeavtal och se vad säljaren åtagit sig. En gynnande rekomendation från ARN är en indikation på att det finns goda chanser att vinna en rättsprocess, dock ingen garanti. Lycka till!
Lina RadovicRådgivare