uppehållstillstånd genom familjeanknytning för homosexuellt par

Hej! Min utländska flickvän ska ansöka till svenskt Universitet från sitt Universitet i sitt hemland för att få student visum. Hon är från Colombia och har väldigt svårt att få visum oavsett land, och Colombia har också strikta regler och släpper inte gärna ut sitt folk. Det är alltså nästan helt omöjligt för henne att få ett turist visum. Jag vet dock inte hur Sverige är, är våra regler olika beroende på länderna som ansöker? När hon kommer till Sverige flyttar vi ihop direkt och hon skall ansöka om uppehållstillstånd. Kan vi göra det som sambos? Jag vill heller inte att hon ska bli hemskickad under tiden utan stanna hos mig och undrar om det är möjligt? Jag har spenderat mycket tid i Colombia och vi har planerat att under nästa besök gifta oss genom en advokat. (Det är ett lesbiskt förhållande) Vi är dock rädda för att det kan bli problem med att söka uppehållstillstånd om vi gifter oss eller att dom då skickar hem henne under tiden. Något som också oroar mig är att migrationsverket inte kommer tro på vårt förhållande just för att vi är två kvinnor. Kanske verkar långsökt men i alla fall. Vad för slags visum och uppehållstillstånd kan hon ansöka om genom mig? Borde vi vänta med att gifta oss? Hur svårt är det just för att hon är från Colombia?

Lawline svarar

Hej! När det gäller migrationsverkets prövning angående uppehållstillstånd gör det ingen särskild prövning vad gäller land. Din flickvän räknas som icke EU-medborgare vid ansökan. Det finns olika sätt att att ta sig till Sverige. Ska hon studera kan hon ansöka om studentvisum. De krav som ska vara uppfyllda för att ett studentvisum ska beviljas är att man är antagen till heltidsstudier att man kan försörja sig under hela den planerade studietiden att man en heltäckande sjukförsäkring som gäller under hela tiden i Sverige om man ska studera kortare tid än ett år att man har ett giltigt pass. ansökan ska lämnas till svenska ambassaden i god tid innan de planerade studierna börjar. ansökan till svensk högskola/universitet görs via Colombia, antingen på egen hand eller via hennes universitet i colombia. De möjligheter hon har är att ansöka om studentvisum eller visum på grund av familjeanknytning. Man behöver inte vara gift för att få vism beviljat på grund av familjeanknytning. De räcker med att man har för avsikt att bli sambos omgående. Ansökan måste inväntas i Colombia och vid ett beviljade är det bara att åka. Om hon har svårt att ansöka om studieplats via Colombia, kan ni ansöka om uppehållstånd till henne med hänvisning till ert förhållande. Man måste inte vara gift för att få beviljat uppehållstillstånd för en partner, utan det räcker att man har för svsikt att leva som sambos. Samma regler för ansökan om uppehållstillstånd gäller även här, man måste ansöka om uppehållstillståndet innan man avreser till Sverige. Även denna ansökan ska lämnas in på svenska ambassaden. Dessa handlingar behövs för hennes ansökan: - ett giltigt pass - två nytagna passfotografier - pengar till avgiften - ett personbevis (familjebevis) som gäller den man eller kvinna som du ska leva tillsammans med i Sverige. Familjebeviset beställs hos Skatteverket Kommer hon hit på ett turistvisum måste hon åka tillbaka till Colombia om hon vill ansöka om student/familjeanknytningsvisum. Det går inte att flytta ihop i Sverige och sen göra ansökan. Jag rekomenderar dig att ni ansöker om visum på grund av familjeankytning, dvs. ert planerade samboförhållande. Vid ansökan bör ni uppge att ni har ett etablerat förhållande. Ni kommer även behöva visa på att ni haft en varaktig relation, t.ex. genom bilder, telefonräkningar, flygbiljetter mm. Gifter ni er kommder det inte bli några skillnader juridiskt, utan det kommer ändå att göras en prövning. Denna prövning måste också göras i Colombia, och kan inte göras i Sverige. Migrationsverket är en svensk myndighet och är bunden av lagar och regler, därbland objektivitet- och likhetesprincipen. migrationsverket ska således inte pröva er ansökan annorlunda för att ni är ett homosexuellt par. Mer information finns på migrationsverkets hemsida. Lycka till!
Lina RadovicRådgivare