Försäljning och andrahandsupplåtelse av bostadsrätt

En äldre kvinna har ett barn, en son. Sonen har stora skulder hos kronofogden. Kan hon sälja sin bostadsrätt till en bekant, bo kvar och hyra sin gamla lägenhet och spendera pengarna som hon vill(ge till sin son som fickpengar) medans hon lever? Är förfarandet lagligt? Finns det några risker?

Lawline svarar

Hej! Inledningsvis kan sägas att det inte finns några legala tveksamheter med förfarandet du beskriver. Vad gäller de olika momenten i din fråga kan dock följande påpekas: Bostadsrättsinnehavare svarar själv för överlåtelse av bostadsrätten. Förvärvaren har alltså endast att rättshandla med överlåtaren. Hur överlåtaren sedan disponerar köpeskillingen är helt upp till denne. I dessa avseenden finns inga egentliga risker såvitt jag kan se. För att förvärvet sedan ska bli giltigt krävs det att förvärvaren antas som medlem i bostadsrättsföreningen. Medlemsupptagning regleras i 2 kap. 3 § Bostadsrättslagen. Där stadgas att föreningen inte kan neka medlemskap om villkoren för medlemskap i föreningens stadgar är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta personen som bostadsrättsinnehavare. Häri kan det möjligtvis ligga en risk. Stadgarnas villkor är här av stor vikt, men om dessa kan jag givetvis inte uttala mig. För att du sedan ska kunna bo kvar i lägenheten krävs det att den nya bostadsrättsinnehavaren beviljas tillstånd av föreningens styrelse att upplåta lägenheten i andra hand. Detta regleras i 7 kap. 10-11 §§ Bostadsrättslagen. Där stadgas att, om inte styrelsen beviljar ansökan, kan sådan ansökan beviljas av hyresnämnden. Hyresnämnden kommer att lämna tillstånd till andrahandsupplåtelse om bostadsrättsinnehavaren, i ditt fall din bekant, har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. En sådan bedömning är svår för mig att göra. Sammanfattningsvis finns inga legala hinder att agera som du beskriver. Rent generellt kan det dock påpekas att vissa bostadsrättsföreningar är negativt inställda till andrahandsuthyrningar, och möjligtvis också tveksamma till förfaranden likt denna. Enligt min mening skulle din bostadsrättsförening förmodligen inte kunna neka den nya innehavaren medlemskap, men däremot finns det utrymme att neka tillstånd till andrahandsuthyrning. Några egentligen beaktansvärda skäl lär inte föreligga från den nya innehavarens sida. Mitt förslag är därför att du hör dig för hos styrelsen och förklarar din situation, har du tur är den öppen för en sådan här konstruktion. Mvh
Oscar RydénRådgivare