Epost giltighet som avtalsaccept.

Vilken rättskraft har ett email? Du bekräftar via email men motparten bestrider att mailet/bekräftelsen mottagits?bq.

Lawline svarar

Hej, I Sverige bygger avtalsrätten på läran om anbud - accept, vilket innebär att ett avtal uppstår genom att ett anbud accepteras inom en viss, skälig tid. Hur avtalet sluts är således inte väsentligt, i teorin. (Självklart med vissa undantag där skriftlig överlåtelse fordras). Men problemet uppstår, såklart, när det blir tvist om huruvida ett avtal ingåtts och vilket innehåll det har. Den som påstår att ett avtal ingåtts skall också bevisa att så är fallet, detta för att det är mycket lättare att säkra bevisning för något som har hänt än att bevisa att något inte hänt. Skulle tvisten sedan gå till domstol så tillämpas fri bevisprövning/bevisvärdering vilket helt enkelt innebär att alla bevis är tillåtna och domstolen gör sedan en bedömning utifrån vad som har framkommit i målet. Ett email kan absolut fungera som en bekräftelse/accept av ett avtal om man kan bevisa att avtalet verkligen slutits. Man måste med andra ord kunna vissa att anbudsgivaren fått mailet inom en skälig tid.
Anna ErikssonRådgivare