Avtala bort besittningsrätten för hyresgästen

Mitt företag kommer att köpa gård m villa. Jag vill hyra ut villan till en vän men utan att hon får besittningsrätt, är detta möjligt? Hon själv avstår gärna besittningsrätten. Jag själv kommer att övernatta i huset i bland och behålla rum då verksamheten jag driver finns på gården.

Lawline svarar

Hej! Reglerna om hyresgästens besittningsskydd finner du i 12 kapitlet 45-52 §§ Jordabalken. Det finns möjlighet att avtala bort besittningsrätten enligt 45 a §. Ett sådant avtal skall för att vara giltigt vara _skriftligt_ och vara upprättad i en _särskild handling_, det räcker således inte med att er uppgörelse finns upptagen i hyreskontraktet! Utöver detta krävs som huvudregel även hyresnämndens godkännande av er överenskommelse. Ni bör då använda er av den blankett som hyresnämnderna fastställt. Blanketten med överenskommelsen är samtidigt en ansökan till hyresnämnden och på blanketten kan också hyresnämnden skriva sitt beslut. För att hyresnämnden skall kunna godkänna överenskommelsen måste en godtagbar orsak till kommande uppsägning anges, det vill säga varför besittningsskyddet skall brytas när hyresavtalet sägs upp. Normalt godkänner hyresnämnden endast överenskommelser för sådana hyresförhållanden som upphör inom fyra år från tillträdesdagen. Blanketten är därför förtryckt med denna tid. Om längre tid begärs, så skall detta motiveras särskilt. Det finns undantag då man man inte behöver hyresnämndens godkännande. Detta gäller bland annat om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas under tid då hyresgästen har besittningsskydd eller om ett en- eller tvåfamiljshus inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och den som hyr ut huset skall bosätta sig där samt att överenskommelsen om avstående från besittningsskydd träffas för en tid på högst fyra år från tillträdesdagen. För fler undantag se vidare i 45 a §. Se lag https://lagen.nu/1970:994#K12' Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare