Uppsägningstid vid provanställning

Min son har jobbat en månad hos en åkare men ej skrivit på några anställningspapper, det gäller en provanställning. Vad jag undrar är om min son har någon uppsägningstid då inga papper om att han jobbar där är skrivna.

Lawline svarar

Hej! Till att börja med kan konstateras att ett anställningsavtal kan ingås både muntligt, skriftligt och konkludent; det finns alltså inget formkrav. Anställningsformen provanställning regleras i 6 § Lagen om anställningsskydd (LAS) och där framgår att en provanställning får pågå i högst sex månader. Av 6 § framgår också att en provanställning får avbrytas i förtid om inte annat har avtalats, vilket är fallet för din son. Om en provanställning inte sägs upp vid prövotidens utgång övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning enligt 6 § 2 st LAS. Om det är arbetsgivaren som vill avbryta provanställningen i förtid eller efter prövotidens utgång inte vill att arbetstagaren ska bli tillsvidareanställd så krävs det att arbetsgivaren enligt 31 § LAS underrättar arbetstagaren om detta två veckor i förväg. Arbetstagaren har alltså rätt till 14 dagars uppsägningstid. Om det istället är arbetstagaren, din son, som vill avbryta provanställningen så kan denne göra detta utan någon uppsägningstid, han kan alltså gå samma dag som han meddelar arbetsgivaren. Det är dock viktigt att han gör detta innan prövotidens utgång, det vill säga innan han blir tillsvidareanställd, detta för att slippa uppsägningstid. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare