Hävning vid köprättsligt fel i golfklubba

Hej! Jag undrar; Person A går in i en butik och förklarar att han vill köpa en golfklubba som gör det lättare att göra hole-in-one med. Person B, som äger butiken, förstår att person A missförstått det hela då denna önskade egenskap på golfklubbor inte existerar. Person B väljer ändå att undanhålla sanningen för person A och säljer en golfklubba till denne. Har person A, när han upptäckt att dessa egenskaper inte existerar, rätt att ogiltigförklara avtalet?

Lawline svarar

Hej. När en privatperson köper någonting i en butik, gäller Konsumentköplagen (1§ KköpL.). Om en vara är felaktig har en konsument möjlighet att göra olika påföljder gällande. En av dessa är hävning (ogiltigförklaring) av köpeavtalet. Det första vi måste bedöma är alltså om golfklubban i ditt exempel skall anses felaktig. En vara anses felaktig om den inte stämmer överens med vad som följer av köpeavtalet (16§ 1 st. KköpL). Om köpeavtalet utlovar egenskaper hos golfklubban som inte finns, föreligger alltså ett fel. Om det inte finns något köpeavtal, eller köpeavtalet inte nämner någonting om att klubban skall göra det lättare att slå hole-in-one, blir frågan om köparen ändå haft rätt att vänta sig denna egenskap. Enligt 16§ 2st. 2p. Kköpl skall en vara duga till ”det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål” I situationen du beskriver verkar det som att A köpt klubban i det särskilda syftet att öka sina möjligheter att göra hole-in-one. B inser också detta. Golfklubban skall därför betraktas som felaktig. Vad A då skall göra är att lämna reklamation där han förklarar att klubban är felaktig (23§ KköpL). De påföljder som därefter i första hand kommer i fråga är avhjälpande (reparation) eller omleverans (26§ KköpL). Eftersom det knappast går att ”reparera” golfklubban så att den enklare slår hole-in-one, och det inte heller finns några andra klubbor med denna funktion, kommer ingen av dessa påföljder i fråga. A har då att välja mellan att kräva prisavdrag, eller häva (ogiltigförklara) köpet (28-29§§ KköpL). För att få häva köpet krävs att felet i varan varit av "väsentlig" betydelse för A. Här får man framförallt fråga sig hur viktig den av A förutsatta egenskapen hos klubban varit för köpet. Om det var så viktigt att A inte skulle ha köpt klubban om han känt till sanningen måste man nog se det som att felet är av väsentlig betydelse för honom. Sammanfattningsvis blir alltså svaret att A bör kunna häva avtalet, under förutsättning att han var ute efter att köpa just en ”hole-in-one”-klubba och B var medveten om detta önskemål. Nedan har du en länk till Konsumentköplagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM Vänligen,
Georg DellborgRådgivare