FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/08/2006

Svenskt medborgarskap för tilltänkt fru från Turkiet

Hej! Jag har träffat en kvinna från turkiet o skulle vilja att hon kunde komma hit till sverige o leva med mej! Hur gör jag ?? Vem/vilka kontaktar jag?? Och en annan sak, hon har 2 barn, och jag undrar om dom också kan komma hit?

Lawline svarar

Hej! Enligt 22§ Lagen om svenskt medborgarskap är det migrationsverket som prövar ansökan. De har även den allra största kompetens i den här sortens frågor. Jag kan dock ge en kortfattad genomgång av rättsläget: Enligt 11 § i nyss nämnda lag krävs för att vuxen skall förvärva svenskt medborgarskap följande: personen skall ha 1. styrkt sin identitet, 2. fyllt arton år, 3. permanent uppehållstillstånd i Sverige, 4. hemvist här i landet c) sedan fem år i fråga om övriga utlänningar, och 5. haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt Då din tilltänkta ej uppfyller kraven i punkt 4, stadgar vidare 12§ 2p att giftermål eller samboskap med svensk medborgare är ett alternativ till 11§. Enligt 13§ kan även barn till den ansökande räknas in i processen. Bedömningsgrunderna för detta är svåra att ge någon enhetlig riktlinje för, ofta undersöker migrationsverket om det är fråga om ett s.k. skenäktenskap eller om det finns någon koppling till människohandel bakom förfarandet. Jag kan endast råda Er till att kontakta migrationsverket, och sedan förfara med den största noggrannhet i de byråkratiska procedurer som troligtvis kommer att kanta vägen fram mot ett svenskt medborgarskap. Lycka till! Mvh
Rådgivare