FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/08/2010

Högsta summan i stämningsansökan

Vad är högsta stämningbelopp i en stämningsansökan. Det rör sig om billion us$ belopp för arvode och material. Det är väl det faktiska värdet. Jan

Lawline svarar

Hej! Det finns inte i sig någon gräns för hur mycket pengar någon kan kräva i en stämningsansökan. Det finns dock en regel i 42 kapitlet 5 paragrafen rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740), mot ogrundade stämningsansökningar. Är stämningsansökan ogrundad kommer den att avvisas av domstolen och rätten kommer att döma i målet utan att du behöver göra något. Får du en stämning mot dig ska du alltid inge ett svaromål enligt 42 kapitlet 5 paragrafen rättegångsbalken, där du skriver hur du ställer dig till stämningsansökan. I svaromålet kan du skriva om du vitsordar någon summa, det betyder att om du förlorar så går du med på att betala den summan, du har rätt att vitsorda vilken summa som helst. Du behöver inte göra det utan du kan även skriva att du bestrider hela summan. Om du vitsordar en summa så är domstolen bunden av det och skulle din motpart vinna målet, får inte domstolen döma ut ett lägre belopp än det som du har vitsordat, men domstolen kan döma ut ett högra belopp. Det här framgår i 17 kapitlet 3 paragrafen rättegångsbalken. Skulle inte domstolen avvisa stämningsansökan kommer målet att tas upp till handläggning och det kommer att bli en rättegång. Under förhandlingarna ska parterna ta upp den bevisning ni vill ska bevisa varför den ena ska betala och varför den andre inte ska betala, 35 kapitlet 8 paragrafen rättegångsbalken. Det är sedan upp till rätten att avgöra vad som är bevisat, 35 kapitlet 1 paragrafen rättegångsbalken. När rätten sen ska döma i målet ska de döma på det som har kommit fram under huvudförhandlingen, 17 kapitlet 2 paragrafen rättegångsbalken. Domen kan inte innehålla något annat än vad parterna har yrkat och inte heller någon annan omständighet än de som parten har tagit upp, för att förklara och bevisat sitt yrkande, 17 kapitlet 3 paragrafen rättegångsbalken. Skulle rätten komma fram till att du är betalningsskyldig behöver de inte samtidigt komma fram till att det är den summan som den andra parten har yrkat som du ska betala. Rätten kan komma fram till en lägra summa som de anser är bevisat och som du i så fall ska betala, 17 kapitlet 3 pargrafen rättegångsbalken. Då ni är två privatpersonen som tvistar om betalning är det ett tvistemål och även dispositivt. Det betyder att ni som parter har rätt att förlikas, alltså själva komma överens om en summa pengar och domstolen blir då bunden av det avtalet. Sker en förlikning drar den part som har lämnat in stämningsansökan tillbaka den och målet avskrivs. Vill parterna kan de få förlikningen stadsfäst, alltså få en dom på att de har förlikts, 17 kapitlet 6 paragrafen rättegångsbalken. Det sker oftast om någon av parterna vill kunna bevisa att den andra parten ska utge något, som i det här fallet en summa pengar. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare