Avbrott i provanställning, behovsanställning samt sjuklön

Hur lång uppsägningstid vid provanställnig och behovsanställd? Sjukersättning vid behovsanställning? Får arbetsgivaren komma dagen innan och säga att imorgon behöver du inte komma för här är inget att göra (behovsanställd) Tack

Lawline svarar

Hej,

En provanställning kan under prövotiden avbrytas av både arbetsgivare och arbetstagare utan någon uppsägningstid, enligt 6 § lagen om anställningsskydd. Är det arbetsgivaren som avbryter provanställningen ska denna enligt 31 § informera arbetstagaren om detta två veckor i förväg samt, om arbetstagaren är fackligt ansluten, varsla arbetstagarorganisationen. Reglerna i 31 § är dock endast ordningsföreskrifter, vilket innebär att ett avbrott i provanställningen är giltigt även om arbetsgivaren inte följer bestämmelserna. Underlåter arbetsgivaren att underrätta arbetstagaren i förväg samt varsla arbetstagarorganisationen, då detta krävs, är detta endast skadeståndsgrundande.

Behovsanställning är ingen anställningsform som direkt finns reglerad i lagen men regleras förmodligen i det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Det är vanligt att en behovsanställning utgörs av upprepade korta visstidsanställningar – allt efter arbetsgivarens behov. Den behovsanställde har rätt att tacka ja eller nej till varje erbjudet arbetspass. Normalt ingås ett separat anställningsavtal för varje tillfälle man arbetar. Om inte annat har avtalats upphör en tidsbegränsad anställning utan någon uppsägning vid avtalstidens slut, enligt 4 § 2 stycket. Arbetsgivaren har därefter ingen skyldighet att anställa arbetstagaren fler gånger. Det finns alltså ingen direkt uppsägningstid.

En behovsanställning kan också gälla tillsvidare (fast) och då gäller en minsta uppsägningstid om en månad enligt 11 §.

Lagen om anställningsskydd hittar du här, https://lagen.nu/1982:80.

Som behovsanställd har du rätt till sjuklön om du blir sjuk en dag då du skulle ha arbetat, alltså då du hade ett arbetspass inbokat. Om anställningstiden är kortare än en månad är dock förutsättningen för sjuklön att du har arbetat fjorton dagar i följd. Tidigare anställningar hos samma arbetsgivare tas med i beräkningen av kvalifikationstiden under förutsättning att tiden mellan anställningarna inte överstiger fjorton dagar, se närmare 3 § lagen om sjuklön, https://lagen.nu/1991:1047#P3S1. Tänk på att första dagen i sjukperioden är en karensdag, det vill säga sjuklön utbetalas först från och med den andra dagen.

Om du tillsammans med din arbetsgivare har bokat ett arbetspass så att ett giltigt avtal har uppstått kan arbetsgivaren inte neka dig arbete i strid med överenskommelsen.

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare