Övergång till tillsvidareanställning

Jag hittade svaret på min fråga men vet inte om det gäller längre, eftersom jag såg att det var daterat 2005. Har en timanställd i 8 år rätt till fast anställning eller vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej,

Det finns två anställningsformer enligt lagen om anställningsskydd - tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Timanställning är ingen anställningsform som regleras i lagen utan anger normalt graden av sysselsättning som arbetstagaren kan garanteras och regleras förmodligen närmare i det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats.

Som så kallad timanställd arbetar du förmodligen inom en tidsbegränsad anställning där arbetets omfattning beror på behovet av arbetskraft vid varje enskilt tillfälle. Det är som timanställd vanligt att arbeta i flera på varandra följande, korta visstidsanställningar. När en arbetstagare har varit anställd hos en arbetsgivare i en sådan allmän visstidsanställning (tidsbegränsad anställning) i sammanlagt mer än två år inom en femårsperiod övergår anställningen till en tillsvidareanställning, det vill säga till en fast anställning, enligt 5 § 2 stycket lagen om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80#P5S1. Det kan förekomma avvikelser från lagen i gällande kollektivavtal.

Huruvida man som timanställd inom ramen för en tidsbegränsad anställning har rätt till en fast anställning beror på den faktiska anställningstiden. Tänk på att anställningstiden inte räknas från det allra första anställningstillfället utan endast de perioder som man faktiskt har arbetat per timme eller haft en längre visstidsanställning får tillgodoräknas. Vid en timanställning ingås normalt ett separat anställningsavtal för varje arbetsillfälle så att man kan sägas vara anställd bara då man tillförsäkrats arbete. Endast dessa perioder får tillgodoräknas vid beräkningen av den sammanlagda anställningstiden.

Då du har varit timanställd under åtta år och lagändringar har skett under denna period kan tyvärr endast allmän information ges i just ditt fall. Det bör hänvisas till övergångsbestämmelserna för att du ska kunna ta reda på mer om vad som gäller i din situation. Du kan också vända dig till din fackförening för vägledning. Du hittar övergångsbestämmelserna längst ner i ovan nämnda länk, se SFS 2006:440 och 2007:391.

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare