Läkarutlåtande efter grov rattfylleri vid körkortstillstånd

Körkortstillstånd efter återkallelse. För ca 5 ½ år sedan åkte jag dit för grov rattfylla. Läste att jag ej behöver skicka in särskilt läkarutlåtande om det har gått över 5 år sedan domen föll? Stämmer det?

Lawline svarar

Hej! Transportstyrelsen rensar sina register efter fem år, vilket betyder att efter fem år så behöver du inte skicka med läkarutlåtande när du ansöker om körkortstillstånd. Det framgår av 3 kapitlet 1 paragrafen körkortsförordningen (https://lagen.nu/1998:980). De fem åren räknas från domen till den dagen som du ansöker om körkortstillståndet. När du ansöker om körkortstillstånd så kollar de i belastningsregistret, det framgår ur 3 kapitlet 2 paragrafen körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488), det är ”personlig lämplighet”. Skulle det ha hänt något annat under de fem år sedan domen om det grova rattfylleriet, så kan de kräva in ett läkarutlåtande, 3 kapitlet 3 paragrafen körkortslagen. Har det inte hänt något på fem år mellan det grova rattfylleriet och ansökan om körkortstillståndet så kommer de troligtvis inte att kräva ett läkarutlåtande. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare