Uppgift om att känd författare växte upp på viss plats lämnades i guidebok

Vi är tre delägare i en fastighet. Där har en känd författare blivit född och uppväxt. Fastigheten är alltså privatägd. Vi vill inte att den ska bli en turistattraktion. Har upptäckt att den är med i en guidebok från ett museum. Ingen har frågat oss om lov till det. I boken finns en karta där fastigheten är utmärkt. Troligtvis har muséet fått den uppgiften från kulturenheten i kommunen. Är det lagligt att göra på detta viset? Kan man stämma kommunen och muséet?

Lawline svarar

Hej! Jag utgår i mitt svar att guideboken är framställd i en tryckpress och utlämnad till försäljning. Den är således vara en tryckt skrift. Innehållet i boken är därför skyddat av tryckfrihetsförordningen (som du kan läsa här: https://lagen.nu/1949:105#K7 ). Som en del av yttrande- och tryckfriheten får man meddela uppgifter och underrättelser i vilket ämne som helst, alltså även var en viss författare vuxit upp. Det går naturligtvis att bli straffad för det innehåll man publicerat i en tryckt skrift men antalet brott är begränsade till de som anges i 7 kap. 4-5 §§ TF (se här: https://lagen.nu/1949:105#K7P4S1 ). Dessa kallas tryckfrihetsbrott. Jag kan inte uttala mig med säkerhet om det som står i guideboken är i strid med någon av tryckfrihetsbrotten eftersom jag inte har sett vad som står i guideboken men tyvärr är detta troligtvis något ni blir tvungna att tåla. Inget hindrar er däremot från att ta kontakt med den ansvarige utgivaren, förklara att ni inte vill att er fastighet ska bli en turistattraktion och be att uppgifterna om författaren och er fastighet tas bort från boken. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare