FrågaPROCESSRÄTTDomstol10/08/2010

Utevaro vid muntlig förberedelse

Hej vad händer om man inte dyker upp till den muntliga förberedelsen på tingsrätten? /X

Lawline svarar

Hej, Konsekvenserna av att inte hörsamma en kallelse till en muntlig förberedelse i Tingsrätten beror på om men är svarande eller kärande, om det är ett brottmål eller tvistemål samt om målet är indispositiv eller dispositivt. Om en svarande inte hörsammar en kallelse till ett indispostivt mål, det vill säga ett mål där parterna inte kan förlikas, kan tingsrätten förelägga om vite om personen ifråga uteblir. Dyker personen inte upp trots att vite dömts ut kan domstolen istället beslut om hämtning av personen, vilket innebär att polisen eskorterar vederbörande till rätten. Detta framgår av 44 kapitlet 3§ Rättegångsbalken, https://lagen.nu/1942:740#K44P3S1. Uteblir någon av parterna från en förberedelse till ett dispositivt mål kan tredskodom meddelas på andra partens begäran, om kallelsen föreskrivit att tredskodom kan komma att meddelas vid utevaro. En tredskodom innebär att man dömer till den yrkande partens fördel (den som yrkar på tredskodomen). Finns det inget föreläggande om tredskodom eller yrkar inte den närvarande parten på tredskodom så ska målet avskrivas. I de fall då båda parterna uteblir i ett dispositivt mål ska målet avskrivas. Detta framgår av 44 kap 1§ - 2§ Rättegångsbalken, https://lagen.nu/1942:740#K44P1S1. I brottmål kan rätten kalla till sammanträde och förelägga berörda parter att infinna sig. Även dessa förelägganden kan förenas med vite och även hämtning om det blir nödvändigt. Men i brottmål har domstolen även en möjlighet att hålla förberedelsen även i kallad persons utevaro såvida det gynnar målets beredande. Se 45 kapitlet 13 § Rättegångsbalken, https://lagen.nu/1942:740#K45P13S1. Jag hoppas att detta var svar nog på din fråga. Är det något mer du undrar är du välkommen att höra av dig igen! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare