Presentkort hos företag som upphört med verksamhet - pengarna tillbaka?

Jag har fått ett presentkort på ett spa & fitness-center på en skönhetsbehandling "xxxx Spa Kur Lyx" värde 2200 kr. Nu när jag går in på hemsidan och skall beställa tid har spa-behandlingarna utgått och de har endast gym kvar. Presentkortet är giltigt i 6 mån varav jag har 3 mån kvar innan det går ut. Kan jag kräva pengarna tillbaka? Bolaget har inte gått i konkurs.

Lawline svarar

Hej! Kort och gott bör du ha rätt att få pengarna tillbaka. När man köper ett presentkort, innebär det att man får en så kallad fordran på utgivaren, dvs en form av skuld för utgivaren (Fitness-centret) som denna i framtiden är skyldig att återgälda gentemot dig (det kan röra sig om antingen penningskulder eller som i det här fallet en vara/tjänst). I det här fallet har du alltså rätt till nämnda skönhetsbehandling, och om Fitness-centret inte kan fullgöra den inom avtalad tid pga att den verksamheten har upphört, har du rätt att häva avtalet och få pengarna tillbaka. Om företaget vägrar har du i så fall att vända dig till domstol för att få ut dina pengar. Slutligen är det värt att notera att eftersom avtalet i fråga "rör en tjänst på en människa" är varken konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen rakt av tillämpliga. Istället regleras situationen genom så kallade konsumenträttsliga principer som dessa lagar är uppbyggda kring, och det faktiska innehållet är således mycket likartat. Vänligen
Carl-Henrik BrännbergRådgivare