Värdering av möbler vid andrahandsuthyrning

Hej Finns det något schablonvärde på inredning/utrustning i en 5-rumslägemnhet.

Lawline svarar

Hej! Jag förstår din fråga som att du syftar på värdet när man hyr ut sin lägenhet? Svaret är i sådana fall både ja och nej. Om frågan istället gäller exempelvis utmätning är svaret nej, varje sak bedöms för sig. Det finns inget schablonvärde vid uthyrning av just en femrumslägenhet. Däremot finns det en nivå som kommit att accepteras som praxis i hyressammanhang och den ligger på högst ett tioprocentigt påslag på hyran. Om lägenhetens hyra är 10,000 kronor kan inredningen/utrustningen alltså sägas motivera ytterligare cirka 1,000 kronor. Det finns fall där ännu större påslag har godkänts men det har då handlat om i princip lyxinredning. Vänligen
Joel DahlquistRådgivare