FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/08/2006

Rätt till gemensam bostad efter äktenskapsskillnad

Om en av parterna i ett äktenskap vill separera men ingen av dem vill lämna huset, hur gör man och vad säger lagen ? Hur får man ut en som inte vill separera frivilligt?

Lawline svarar

Bestämmelserna om makars egendomsförhållanden och om äktenskapsskillnad finns i äktenskapsbalken (ÄktB). (Lagtexten finner du http://www.lagen.nu/1987:230 .) Vill endast den ene av två makar skiljas, har den rätt till äktenskapsskilnad endast efter betänketid. (ÄktB 5:2) Så sker även i vissa fall om det finns barn med i bilden. (ÄktB 5:1) Betänketiden varar normalt i sex månader varefter någon av makarna, om de fortfarande vill skiljas, måste framställa ett särskilt anspråk på detta för att dom om äktenskapsskillnad skall meddelas. Betänketiden inleds när den make som vill skiljas framställt önskan härom till tingsrätten och detta yrkande delges den andre maken. (ÄktB 5:3) Efter det att äktenskapet upplösts skall makarnas gemensamma egendom, alltså vad som utgör giftorättsgods, delas lika mellan dem. Om den gemensamma bostaden utgör giftorättsgods skall dess värde alltså fördelas lika på vardera make, precis som vilken förmögenhetstillgång som helst. Den av makarna som har störst behov av bostaden skall sedan vid bodelningen få bostaden tilldelad sig mot avräkning, d.v.s. den maken måste tillgodogöra den andre maken värdet av hans eller hennes del i bostaden. (ÄktB 11:8) Så sker först och främst med egendom ur giftorättsgodset eller, om detta inte räcker till, med motsvarande belopp i pengar. (ÄktB 11:9) Vem som har störst behov avgörs på bedömningsgrunder som t.ex. vem som tilldelas vårdnaden av eventuella barn, vem som får anses ha sämst möjligheter att skaffa sig en ny bostad och vem som från den tidigare gemensamma bostaden har närmast till jobbet. Dessa saker vägs alla mot varandra i en helhetsbedömning. Den som sedan tilldelas bostaden blir ägare till densamma. Vägrar en före detta make fortfarande i detta skede att lämna huset, kan kvarvarande make begära handräckning för att få denne handgripligen avlägsnad. Vänligen
Joel LaackRådgivare