Finns det en pliktt för jur kand att driva ärende om brott?

Hej! Jag skulle vilja veta om en jur kand som får veta att ett brott begåtts (i detta fall undanhållande av pengar för ett särkullbarn), har någon skyldighet att gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej, Jag tolkar din fråga som att du undrar om det föreligger en generell plikt för någon som avlagt en jur kand examen, alltså tagit examen från juristprogrammet, att driva ett ärende där man fått reda på att ett brott har begåtts? Det enkla svaret är nej. En jur kand kan arbeta på utrikesdepartementet, på juristavdelningen på ett stort dataföretag, som föreläsare på universitetet eller lite var som helst egentligen. Att ålägga dem en sådan plikt vore orimligt. Jag antar emellertid att du ställer din fråga pga att du kontaktat en jurist och bett denne driva ett ärende och fått ett nekande svar? Då utgår jag också från att det är en jurist på en advokatbyrå eller juristfirma som du varit i kontakt med. Inte heller för dem finns någon skyldighet att ta sig an vissa ärenden. Tvärt om finns det stränga regler som säger när de inte får åta sig ett uppdrag, t.ex. vid intressekonflikt och risk för opartiskhet eller vid bristande kompetens. Förmodligen vill man som klient också ha en jurist som faktiskt är intresserad av att driva ärendet i fråga, inte någon som gör det pga av någon slags plikt. Hoppas att det var svar på din fråga Mvh
Lawline RådgivareRådgivare