Utebliven uppsägning av hyresavtal

Hej Jag såg i ett svar från er rörande "uppsägning av hyreskontrakt i andra hand" att man måste säga upp 2:a handshyresgästen 3 mån innan (om hyrestiden överskrider 9 mån) så att inte avtalet förlängs. ed hur mycket förlängs avtalet? en, tre, tolv...månader

Lawline svarar

Hej, Hyr man ut sin lägenhet i andra hand under en bestämd period som överskrider nio månader krävs mycket riktigt en uppsägning för att avtalet skall sluta att gälla. I det fall uppsägning uteblir kommer avtalet, som tidigare var ingånget på bestämd tid, nu att anses vara förlängt på obestämd tid. Det är alltså inte fråga om en förlängning på ett visst antal månader. Avtalsparterna kan dock själva reglera denna situation i hyresavtalet och kan där komma överens om att avtalet skall förlängas ett visst antal månader om uppsägning skulle utebli. Detta framgår av 3 § 3 st. Hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994#K12P3S1. Av 4 § Hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1, framgår att en uppsägningstid om tre månader därefter gäller för hyresavtal på obestämd tid. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare