FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/09/2010

Hur lång tid tar det för en överklagan att tas upp i hovrätten?

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen bestämd tid inom vilken hovrätten alltid prövar en överklagan, utan det beror på en mängd olika faktorer, till exempel vad det rör sig om för fall (exempelvis brottmål eller tvistemål), hur komplicerat och "utredningstungt" det är, liksom den aktuella hovrättens arbetsbörda för tillfället. Ibland kan ett mål tas upp inom sex-åtta veckor, medan i andra fall det kan ta ett år (se till exempel det ganska invecklade "Pirate Bay-målet" med många olika aktörer i processen och ett stort utredningsmaterial, detta har ju ännu inte prövats i hovrätten). Dock ska sägas att en prövning inte får dra ut hur långt som helst på tiden. I art 13 i Europakonventionen (om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna - denna konvention gäller som svensk lag, se https://lagen.nu/1994:1219#B1) stadgas var och ens rätt till ett så kallat "effektivt rättsmedel", dvs en effektiv och inom rimlig tid avgjord rättegång. Denna rättighet har ansetts kränkt när det (utan särskilt skäl) har tagit två år för hovrätten att ta upp ett mål. Sammanfattningsvis går det inte att på rak arm ge en exakt tidsram för ett upptagande i hovrätten, utan det beror som sagt väldigt mycket på det specifika omständigheterna i varje enskild situation. Vänligen
Carl-Henrik BrännbergRådgivare