Vem kan vara ombud?

Jag har en fordran mot en advokatbyrå rörande oredovisade klientmedel. Ärendet ligger för avgörande i tingsrätten. Samtidigt driver jag en annan process (regress för infriat borgensåtagande) mot en privatperson som nu anlitat den advokat som jag framställt ovannämnt krav mot. Kan han verkligen åtaga sig ett uppdrag mot mig då vi ligger i tvist om mina klientmedel?

Lawline svarar

Hej, Reglerna för vem som kan vara rättegångsombud hittas i rättegångsbalkens 12 kapitel. Där ställs krav på dennes lämplighet, redbarhet och tidigare verksamhet. Dessa stadganden fyller främst en funktion som allmänna behörighetsvillkor. Ombud som har brottslighet eller ingen erfarenhet i bagaget faller under och sållas bort av dessa regler, se https://lagen.nu/1942:740#K12P2S1 Vad det gäller det möjliga jäv som du framställer i din fråga, så kan domstolen inte stoppa din motpart att anlita advokaten ifråga. Att ni har en tidigare tvist faller inte under de allmänna behörighetsvillkoren vilket gör att domstolen ej kan avvisa honom som ombud. Skulle det visa sig att advokten är oförmögen att föra en korrekt process på grund av förhållandet till dig, kan domstolen enligt 12 kap 5 § rättegångsbalken ingripa under förhandlingens gång och avvisa denna som olämplig. Advokaters beteende regleras dock även av advokatsamfundet. Advokater är enligt 8 kap 4 § rättegångsbalken tvingade att utföra sitt arbete i enlighet med god advokatsed (något som defineras av advokatsamfundet). Möjligen finns det i deras stadgar krav på att inte åta sig sådana fall som du beskriver. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare