Konsumetköplagen eller Trafikförsäkringsförordningen?

Anta att det skulle visa sig att konsumentköplagen innehåller en bestämmelse som står i strid mot en bestämmelse i trafikförsäkringsförordningen. Vilken av de båda bestämmelserna skall domstolen tillämpa? Varför?

Lawline svarar

Hej! Konsumentköplagen (KKöpL) är en skyddslagstiftning inrättat för att skydda konsumenter (vilka i avtalssituationer brukar betraktas som den svagare parten) i avtalssituationer med näringsidkare(vilka brukar inta ställningen av den starkare parten). Enligt 3 § KKöpL får avtal mellan konsument och näringsidkare inte innehålla villkor som inskränker konsumentens rättigheter vilka garanteras enligt lagen, se https://lagen.nu/1990:932#P3S1. Reglerna i KKöpL kan därmed ses som en minimistandard på området. Det finns olika hanteringsregler för hur normkonflikter skall hanteras inom juridiken. Mellan olika sorters normer råder en viss hierarki. Ett exempel på detta är att grundlag (t ex Regeringsformen se, https://lagen.nu/1974:152) går före vanlig lag. På samma sätt går lag före bestämmelser i en förordning. Mot bakgrund av att KKöpL är utformad som en konsumenträttslig skyddslagstiftning samt den rådande normhierarkin torde reglerna i KKöpL gå före reglerna i Trafikförsäkringsförordningen. Om de åsyftade reglerna i Trafikförsäkringsförordningen skulle utvidga konsumentens rättigheter skall dock självklart dessa tillämpas före reglerna i KKöpL.
Cajsa HansenRådgivare