En av flera köpta varor levererades inte. Om konsuments undersökningsplikt mm

Hej! Åkte på en charterresa och beställde varor till hemresan som jag betalade i förväg via intenet. Kollade inte på planet att jag fått alla varor utan upptäckte närj ag kom hem att en parfym saknades. Bolaget hävdar att jag borde kollat att jag fått allt jag beställt ooh att de inget kan göra då de inte fått någon vara i retur til sitt lager. Jag undrar om inte de gjort fel de har ju underlåtit att leverera en vara som jag betalat för, de borde väl se till att kontrollera att allt som beställts skall finnas med. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej! När en konsument köper varor av en näringsidkare gäller konsumentköplagen på avtalet. *Om ni ingått avtal avtal om köp av vissa varor har du rätt att få de varor du betalt för* (liksom säljaren har rätt till betalning). Om inte det du har köpt har levererats enligt ert avtal är det fel enligt 16 § konsumentköplagen. Enligt den lagen åläggs du inte någon undersökningsplikt av vad du mottagit. Som konsument får man alltså vänta med att undersöka vad man har köpt tills man kommit hem. Det är jättebra att du reklamerade felet (att en vara saknades) direkt när du kom hem eftersom reklamation är en förutsättning för att få använda sig av felpåföljder såsom omleverans eller prisavdrag. Se https://lagen.nu/1990:932#P22S1 och https://lagen.nu/1990:932#P23S1 . *Bevisbördan för att varorna levererats till dig ligger på säljaren.* Deras invändning om att ingen vara gått i retur betyder inte att det är bevisat att varorna levererats till dig. Jag råder dig därför att på nytt ta kontakt med säljaren, förklara att du vill ha parfymen levererad och att de har att visa att parfymen levererats till dig samt fråga vad de har för bevis för att leverans har skett. Om säljaren inte ger med sig bör du överväga om du vill kräva igenom din rätt med rättsordningens hjälp. I det fallet råder jag dig att ta hjälp av en verksam jurist för utformning av stämningsansökan. Hoppas det var trevligt på semestern! Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare