Avtal om uppsägningstid

Om en anställd har skrivit på ett visstidskontrakt på 6 månader. Vi har inget kollektivavtal. Nu vill individen säga upp sig och gå efter redan 3,5 månad då han fått ett annat jobberbjudande. Det finns inget avtalat om att uppsägning i förtid, dvs tidigare än avtalat slutdatum skulle vara möjlig. Detta då individ nekade till detta erbjudande vid avtalsskrivning, eftersom denna uppsägningsmöjlighet då skulle gälla båda parter. Med stöd av flera andra svar av t ex facket som säger att det inte är möjligt för individen att bryta utan vi kan kräva skadestånd om så är fallet, vänder jag mig nu till er för att få reda på vad lagen egentligen säger. Vilken lagtext skall jag läsa för att få stöd inför min diskussion med individen. Individen hävdar att han läser lagen som att han alltid har 1 månads uppsägning då LAS ej kan bortförhandlas. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej. Den lag som är tillämplig utifrån frågeställningen är lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). LAS är vad man kallar för semidispositiv, vissa delar av lagen kan avtalas bort genom kollektivavtal, LAS 2 §, tredje stycket, se https://lagen.nu/1982:80. Kollektivavtal tecknas mellan arbetstagarorganisation och arbetsgivarorganisation/arbetsgivare. LAS kan ochså avtalas utanför kollektivavtal, t.ex. mellan arbetstagare och arbetsgivare men då endast till förmån för arbetstagaren. LAS är tvingande till förmån för arbetstagaren. Om man avtalat utanför kollektivavtal och det avtalet ger ett sämre utgångsläge för arbetstagaren så är avtalet ogiltigt, LAS 2 §, andra stycket, se https://lagen.nu/1982:80. Den uppsägningstid som gäller för arbetstagaren och arbetsgivare är minst en månad enligt LAS 11 §. Den tiden kan man ej avtala bort genom ett avtal mellan arbetstagare och arbetsgivare som ovan angivits. Från och med att den anställde sa upp sig börjar uppsägningstiden att löpa. Under uppsägningstiden måste han stå till arbetstagarens förfogande. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare