Straff och skadestånd för misshandel?

Hej! Har blivit polisanmäld för en misshandel och har 2 frågor. En kort beskrivning av händelsen är att jag fick ca: 3 slag emot mig av en man varav inget slag träffade då jag duckade undan för hans slag. Efter att mannen slagit mot mig slog jag tillbaka 3 slag varav två träffade kroppen (magen)och det tredje träffade hans kind. Resultatet av det sista slaget blev en krossad käke som har dokumenterats av en läkare. Vad kan jag få för straff samt hur stort skadestånd kan målsäganden kräva?

Lawline svarar

Hej! Det brott som troligtvis aktualiseras är misshandel enligt 3:5 Brottsbalken (1962:800, BrB) se, https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1. Det finns olika svårighetsgrader av misshandel (ringa misshandel, normalgraden av misshandel samt grov misshandel som faller under 3:6 BrB se, https://lagen.nu/1962:700#K3P6S1). Avgörande för gärningens placering har bland annat att göra med skadornas svårighet samt om förövaren visat särskild hänsynslöshet och råhet (genom att t ex använda sig av ett tillhygge). Trotts den krossade käken skulle jag tro att detta faller under normalgraden av misshandel enligt 3:5 BrB. Straffet för misshandel är fängelse upp till två år enligt sistnämnda paragraf. 24 kap BrB innehåller olika ansvarsfrihetsgrunder. 24:1 BrB handlar om nödvärn och föreskriver följande: En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig. Rätt till nödvärn föreligger mot 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom, 2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller 4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. (Se, https://lagen.nu/1962:700#K24P1S1.) I det här läget skulle man kunna argumentera för att du befunnit dig i en nödvärnssituation enligt den första punkten och därmed inte skall dömas för ditt handlande vilket i och för sig uppfyller förutsättningarna för misshandel enligt 3:5 BrB. Det finns många rättsfall på området. NJA 1970 s. 58 samt NJA 1969 s. 425 från Högsta domstolen kan båda vara av intresse. Det är svårt att säga hur mycket ett eventuellt skadestånd skulle kunna uppgå till. Domstolarna brukar utgå från olika tariffer för att fastställa dylika skadestånd. Jag skulle kunna tänka mig ett skadestånd på ca 5 000-15 000 kronor men är som sagt osäker. Omständigheter som kan spela in är t ex om offret blivit sjukskriven en längre tid eller fått bestående men (lyte).
Cajsa HansenRådgivare