Utdrag ur belastningsregistret

Har företagen o myndigheter rätt att själv begära ett utdrag ur en arbetssökandes belastningsregistret? Om det är tillåtet, vilka företag gäller det då?

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel är det bara du själv som kan begära ett utdrag från belastningsregistret, det står i 9 paragrafen lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620). I 6 paragrafen lag om belastningsregister, framgår det att ett antal myndigheter har rätt att begära ut uppgifter. Några av dessa myndigheter är polisen, åklagare, skatteverket, transportstyrelsen och socialstyrelsen. I paragraferna 10 till 17 förordningen om belastningsregister (https://lagen.nu/1999:1134) finns det uppställt vilka myndigheter som har rätt att begära ut utdrag. Vissa myndigheter har bara rätt att begära ut utdrag om det rör vissa brott, alltså om personen har begått ett visst brott då får de begära ut den. Rör de bara vissa brott så står det först i varje paragraf vilka brott det gäller. Enligt 10 paragrafen lag om belastningsregister så får arbetsgivare inom vården eller arbete som berör förebyggande av brott begära ut utdrag. I 21 paragrafen förordningen om belastningsregister, framgår det att de arbetsgivare är vissa larminstallationsföretag samt inom delar av vården, som vid vård av psyksikt störda. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare