FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/10/2010

Avtalsbrott

Jag har hyrt ett rum i en lägenhet i snart ett år. När jag flyttade in betalade jag en månadshyra i förskott som jag skulle få tillbaka när jag flyttade. Nu ska jag flytta, men personen som står på lägenheten vill inte ge mig några pengar tillbaka. Vi har skrivit kontrakt, men vet inte vart jag ska vända mig eller vad jag ska göra.

Lawline svarar

Hej! Du skriver att ni har ett kontrakt och jag utgår då ifrån att ni har upprättat detta skriftligt, att det är undertecknat av er båda samt att ni i detta har särskilt angett att månadshyran som du har betalat i förskott skall återbetalas när du flyttar. Om det är på detta vis så gör sig personen som vägrar att fullfölja er överenskommelse sig skyldig till avtalsbrott. Avtalsrätten bygger på den grundläggande tanken att löften skall hållas (pacta sunt servanda). Detta kan du gott påpeka för personen i fråga och kräva att han fullgör det som han har åtagit sig. Om han/hon inte ger med sig så kan du påtala att du har möjlighet att föra talan om avtalsbrott i domstol. Detta torde vara ett starkt påtryckningsmedel för att han skall utge de utlovade pengarna till dig då de flesta människor vill undvika en långdragen rättegång. Du har rätt till den förbetalda månadshyran och kan som jag nämnt välja att driva en rättsprocess mot personen som vägrar att fullfölja ert avtal. Motparten skall som utgångspunkt vid avtalsbrott försättas i samma ekonomiska läge som om avtalslöftet hade uppfyllts. Detta brukar man kalla för det positiva kontraktsintresset. Jag föreslår dock att du försöker, om det är möjligt, att undvika en sådan process då det är både tidskrävande och kostsamt. Försök att i första hand komma överens med din hyresvärd. Det skriftliga avtalet som ni har ingått kan du med fördel använda som bevis vid en eventuell rättsprocess då detta starkt tyder på att det rättsliga förhållandet du åberopar faktiskt föreligger. Detta kan även vara bra att nämna för honom/henne då det kanske får denne på andra tankar. Du får gärna återkomma med fler frågor om du vill. Ett annat tips är även att du vänder dig till Hyresnämnden som är en särskild instans för hyresfrågor. Länk till hyresnämnden: http://www.hyresnamnden.se/ Lycka till! Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare