FrågaPROCESSRÄTTDomstol08/10/2010

Hur gör man en resningsansökan?

Hej. Jag har blivit dömd för grovt bokföringsbrott och fått avslag på överklagan till Högsta domstolen. Nu har dock nya bevis kommit fram. Jag skulle vilja veta hur man gör en resningsansökan eller dylikt.

Lawline svarar

Hej! Av 58 kap 2 § Rättegångsbalken (1942:740, RB) framgår i vilka fall resning får beviljas till den tilltalades förmån, se https://lagen.nu/1942:740#K58P2S1. Av fjärde punkten samma paragraf framgår att resning får beviljas ”om någon omständighet eller något bevis, som inte tidigare har förebringats, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade frikänts eller till att brottet hänförts under en mildare straffbestämmelse än den som tillämpats eller om det, med hänsyn till vad sålunda åberopas och i övrigt förekommer, finns synnerliga skäl att på nytt pröva frågan om den tilltalade har förövat det brott, för vilket han dömts” Om du utifrån detta bedömer att du vill göra en resningsansökan skall en skriftlig sådan sändas till högsta domstolen enligt 58 kap 4 § RB, se https://lagen.nu/1942:740#K58P4S1. 58 kap 5 § RB föreskriver vad en ansökan närmare skall innehålla och lyder som följer: "I resningsansökan skall sökanden uppgiva: 1. den dom ansökan avser; 2. det förhållande, varå ansökan grundas, och skälen för ansökan; samt 3. de bevis sökanden vill åberopa och vad han vill styrka med varje särskilt bevis. Grundas ansökan å förhållande, som avses i 1 § första stycket 3 eller 3 § första stycket 2, skall sökanden uppgiva anledningen till att omständigheten eller beviset ej åberopats i rättegången. Ansökan skall vara egenhändigt undertecknad av sökanden eller hans ombud. Vid ansökan skola i huvudskrift eller styrkt avskrift fogas de skriftliga bevis sökanden åberopar."
Cajsa HansenRådgivare