Legalitetsprincipen en allmän rättsprincip / rättsgrundsats

Hej! Skulle vilja ha ett konkret svar på vad vad begreppet om att "Ett retroaktivt synsätt anses oförenlig med den svenska tillämpningen av rättsgrundsatser" I hopp om svar!

Lawline svarar

Hej! Frågan du ställer angående citatet kan vara svår att svara på helt korrekt eftersom texten är tagen ur sitt sammanhang. Men jag ska göra ett försök att förklara konkret vad jag tror ditt citatet uttrycker. Rättsgrundsatser kan också defineras som allmänna rättsprinciper. I Svensk rätt finns det ett antal nedskrivna och ej nedskrivna allmänna rättsprinciper. Ett exempel på en ej nedskriven rättsprincip är att "avtal skall hållas". Ett exempel på en nedskriven rättsprincip som jag tror att dit citat kommer ifrån finner man i regeringsformen (RF) 2 kap 10 §, se https://lagen.nu/1974:152. Den brukar kallas för legalitetsprincipen. Legalitetsprincipen innebär bland annat att man ej får straffa någon för gärning som ej var straffbelagd när den begicks och ingen gärning är ett brott om den inte var straffbelagd när gärningen utfördes d.v.s. retroaktiva lagar i straffrätt/skatterätt är förbjudna. Legalitetsprincipen finns ochså återgiven i brottsbalken 1 kap 1 § dock med annan text(principen är detsamma), se https://lagen.nu/1962:700 Legalitetsprincipen finns även i RF 1 kap 1 § 3 stycket. Lagbundenheten gäller den offentliga makten och att makten utövas under lagarna utgör grunden för att Sverige kan kallas för en rättsstat, se https://lagen.nu/1974:152 Jag hoppas att du fått ett konkert svar, om inte är du välkommen att komma med en ny fråga i ämnet, gärna med hänvisning vart citatet är hämtat ifrån. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare