Skydda make/maka från Särkullbarn

Fråga om arv och särkullsbarn: Kan man skydda efterlevande maka, då det finns särkullsbarn efter den avlidna maken, på följande sätt: Maken upprättar testamente där han uppmanar särkullsbarnet att avstå sin arvslott. Om särkullsbarnet inte följer denna önskan ska hälften av makens laglott tillfalla änkan och särkullsbarnet får endast ut sin laglott. Är detta juridiskt hållbart? Etiskt? Finns det ngt sätt att i sin tur skydda särkullsbarnet så att denne får ut sin rätt vid makans bortgång? Den efterlevande makan har ju fri förfoganderätt och kan under sin levnad t ex skänka pengar enbart till de gemensamma och inte lämna någon kvarlåtenskap efter sig.

Lawline svarar

Särskullbarnet har vid arvlåtarens död rätt att få ut sin laglott. Särkullbarnet kan dock avstå från denna rätt till fördel för efterlevande make/maka. Särkullbarnet har då rätt att ärva vid maken/makans bortgång (3:9 ÄB)Se https://lagen.nu/1958:637 En sådan önskan från arvlåtaren kan införas i testamentet, det är dock upp till särkullbarnet att bedöma huruvida han eller hon vill avstå från sin rätt till laglott från föräldern. Arvet beräknas inte i kr, utan som en andel i boet. Visst kan maken/maken skänka pengar till gemensamma barn, men detta kommer vid andelsberäkningen avräknas som förtida arv (6:1 ÄB), och deras andelar i kvarlåtenskapet kommer därmed bli mindre. Hör av dig igen om något var oklart. Lycka till!
Lina RadovicRådgivare