Betydelse av mening i äktenskapsförord

Jag och min blivande ska skriva ett äktenskapsförord. Då det är juridiska termer så vill jag vara 100 att jag verkligen förstår.Vad menas med: Även all egendom som träder i stället för nu avsedd egendom skall vara vederbörandes enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det handlar det om ett äktenskapsförord där ni gör upp om vad som skall vara enskild egendom. Därav bör innebörden av meningen du skrev vara att all egendom som ersätter den egendom som ni själva medfört till boet innan/under äktenskapet ( beroende på vad ni skrivit i äktenskapsförordet) skall vara den personens enskilda egendom vilket innebär den avsedda egendomen inte kommer inräknas vid en bodelning. Mvh
Dennis CarlssonRådgivare