Positiv rättskraft och jäv

Hej! Jag har några frågor: 1. Vad menas med positiv rättskraft? 2. Paragrafer om jäv finns både i FL och SoL tror jag eller om det var i KL, vilka ska man läsa? Vad är skillnaden mellan de? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Rättskraft innebär att vad domstolen i ett mål har fastslagit är bindande för framtiden och kan läggas till grund för bedömningen i ett annat mål. Exempel: En fastställelsetalan om vem som är far till ett barn har positiv rättskraft i ett senare mål som handlar om umgängesrätt. Domstolen behöver alltså inte återigen pröva frågan om faderskapet i det senare målet. Jag tror att det är jävsbestämmelserna i kommunallagen (KL) som du menar. Jävsreglerna i kommunallagen gäller kommunal verksamhet medan reglerna i förvaltningslagen (FL) gäller andra förvaltningsmyndigheters verksamhet. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare