Underskrifters utformning för giltighet

Hej Jag undrar vad lagen säger om hur underskrifter måste se ut för att vara giltiga. Mvh Fredrik Lindblom

Lawline svarar

Hej! För en skriftlig signatur finns det inga krav på hur den måste se ut. Den som skriver under något måste ofta kunna intyga att det är undertecknarens signatur vilket görs genom namnförtydligande. Något reglering för hur de ska göras eller se ut finns inte. Underskrifter kan även göras i elektronisk form och för de underskrifterna så finns det regleringar i lag om kvalificerade elektroniska signaturer (https://lagen.nu/2000:832). Enligt 17 paragrafen lag om kvalificerade elektroniska signaturer ska en kvalificerade elektronisk signatur likställas med en skriftlig underskrift om en kvalificerad elektronisk signatur får göras. För att en kvalificerad elektronisk underskrift ska vara giltig krävs det en avancerad elektronisk signatur som har ett kvalificerat certifikat samt är skapad för en säker anordning för signaturframställningen. En avancerad elektronisk signatur är knuten enbart till undertecknaren, att det är möjligt att identifiera undertecknaren, att det enbart är undertecknaren som kontrollerar signaturen samt att ändringar inte kan göras utan att de upptäcks. Det står i 2 paragrafen lag om kvalificerade elektroniska signaturer. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare