FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt20/08/2006

Skuldebrev och gäldenärsväxling

En person är skyldig mig pengar, ett skuldebrev finns. Jag har i min tur en skuld till en tredje person. Kan jag 'betala' min skuld med skuldebrevet, alltså den tredje personen tar över min fodran? I så fall, hur gör man?

Lawline svarar

1. Skuldebrev, gäldenärsväxling och borgenärsväxling Skuldebrev kan fritt säljas och själva meningen med dessa fordringsrätter är att de ska vara lätta att omsätta. För att reda ut din frågeställning ska jag förklara vissa juridiska begrepp som används i detta sammanhang. Om du säljer ditt skuldebrev till en annan person så kallas detta för borgenärsväxling, eftersom den som förvärvar skuldebrevet blir ny borgenär ( cession) i förhållande till den personen som är skyldig dig pengar. Som innehavare av skuldebrevet kallas du för borgenär och den som är skyldig dig pengar kallas för gäldenär. Borgenärsväxling är enligt huvudregeln tillåten och den som är skyldig dig pengar kan ej rättsligen motsätta sig att du överlåter skuldebrevet. Du kan alltså utan några problem sälja skuldebrevet till denne person mot förutsättning att den som är skyldig dig pengar inte har något annat existerande krav mot dig. Skulle skuldebrevet vara utfärdat i samband med exempelvis ett köp och köpet är felaktigt så ansvarar du såväl som förvärvaren mot gäldenären ( beträffande enkla skuldebrev och fordringar gäller 27 § skuldebrevslagen ). Denna invändningsrätt kan gäldenären sakna om skuldebrevet skulle vara löpande ( se 11 § SkbrL). Löpande skuldebrev är ett skuldebrev som är ställd till viss man eller order. Med löpande handling förstås enligt förarbeten "för varje behörig innehavare medför en självständig, av föregående innehavares förhållanden oberoende rätt att göra handlingen gällande", Om din gäldenär ska kunna göra gällande denna invändningsrätt så måste denne ha ett rättsligt existerande krav som denne gjort gällande genom exempelvis reklamation eller påtalat för dig, kravet måste sålunda ha uppkommit innan överlåtelsen ( 15 § SkbrL). Detta kan förklaras genom att löpande skuldebrev ska vara ännu lättare att omsätta ( negotiabilitet). Förenklat sagt så är ett löpande skuldebrev en fordringsrätt som lätt kan sälja och ett mycket gott betalningsmedel (fordringen är med detta skuldebrev i handen som bevisning lätt att driva in i domstol eller hos kronofogdemyndigheten, 44 kap. 7b § RB). Nu har dock din frågeställning en mer invecklad rättslig dimension. Det är naturligtvis rättsligt möjligt att göra som du vill men frågan är dock om hur stor chans det är att transaktionen kommer att lyckas. Här kommer dock en redogörelse först för den rättsliga dimensionen av ditt problem. Du är skyldig någon annan pengar, dvs. du är gäldenär i förhållande till den personen som är borgenär. Du vill sätta in en annan person i din rättsliga position som gäldenär och avveckla ditt betalningsansvar för din skuld till borgenären. Detta kallas för gäldenärsväxling, subsitutition och är enligt huvudregeln endast tillåtet om din borgenär går med på detta. Syftet med denna regel är att borgenären så klart måste kunna känna trygghet att hålla sig till den gäldenär som denne tror kan betala. Naturligtivis så ökar ju din borgenärs incitament att medge denna gäldenärsväxling om du kan erbjuda en säker fordring i utbyte mot att denne övertar din borgenärsställning och du undslipper din betalningsskyldighet. Detta handlar ju om risktagande och hur säkra fordringarna är. Men om du skriver ett avtal med din borgenär som är ekonomiskt fördelaktigt ur dennes synpunkt så kan ju denna transaktion lyckas. Du bör dock inte lita på din borgenärs tomma löften utan begära att denne förstör/makulerar skuldebrevet som gäller din betalningsskyldighet och begära att detta sker i samband med att du överlåter ditt eget skuldebrev. Din gäldenär har dock som ovan nämnts inget att säga till om denna sitaution. Du bör dock meddela din gäldenär om att ett borgenärsbyte skett så att denne betalar till rätt borgenär. Gör du inte detta och betalning sker till dig så blir du redovisningsskyldig till den som köper ditt skuldebrev ( eller byte om man vill kalla det det). Denna fråga har dock lika mycket en ekonomisk som rättslig dimension och det kommer att bli en uppgörelse vars succé är beroende av uppskattningen av fordringarnas värde ( hur lätta de är att omsätta, hur mycket de sinsemellan är värda) och vilken sannolikhet det är att din gäldenär kan infria fordringen i framtiden, och en bedömning av din egen betalningsstyrka.
Jacob ÖbergRådgivare