FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/11/2010

Underhållsskyldighet

Om en ungdom (18 år) flyttar hemifrån (etta med normalhyra) trots att den går på gymnasium, har föräldrar försörjningsplikt?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Utgångspunkten är att föräldrars underhållsskyldighet upphör när barnet fyller 18 år. Efter att barnet har fyllt 18 år är föräldrar underhållsskyldiga bara om barnet fortfarande går i skolan. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan eller annan jämförlig grundutbildning. Underhållsskyldigheten kvarstår så länge studierna pågår men dock inte längre än tills barnet fyller 21 år. Vad sedan gäller underhållets storlek så kan allmänt sägas att barn har rätt till underhåll som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (en bedömning ska således göras i det enskilda fallet). Barnet har i första hand behov av att få sin grundförsörjning tillgodosedd. Barnet kan ha rätt till en högre standard, om föräldrarnas ekonomiska ställning motiverar det. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn bland annat tas till barnets egna inkomster och tillgångar. Vad gäller barnets egna tillgångar bör i allmänhet hänsyn tas endast till avkastningen. Det kan i undantagsfall finnas skäl att beakta också värdet av en mer betydande kapitaltillgång. En jämförelse ska göras mellan de underhållskyldiga och barnets samlade ekonomiska situation. Såvida det inte råder en påtaglig obalans mellan föräldrarnas och barnets ekonomiska förhållanden så ska barnets kapitaltillgångar inte påverka underhållets storlek (om inte dessa uppgår till ett betydande belopp). Med vänlig hälsning, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare