Vilken grad av misshandel blir aktuell?

En kvinna försöker undkomma sin hotfulla man springandes barfota till sin bil, han tar tag i henne och klämmer hennes arm hårt i bildörren så att ett blåmärke på ca 20*10 cm uppstår, och smärta. Faller detta under ringa misshandel, eller grov? Tack

Lawline svarar

Hej! Utan att veta mer om vad som hänt bedömer jag gärningen som en misshandel av normalgraden i enlighet med 3 kap. 5§. Det finns således tre grader av misshandel. Ringa, normal och grov. Vid grov misshandel har ofta ett tillhygge av något slag använts även om andra omständigheter också kan spela in. Kanske skulle bildörren kunna anses som tillhygge men det är svårt att säga. Gärningen måste ha varit livsfarlig eller så måste gärningsmannen ha tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller visat särskild hänsynslöshet eller råhet för att bestämmelsen om grov misshandel ska kunna bli aktuell. Det sista har dock tolkats restriktivt vilket har medfört att allvarliga fall av misshandel bedömts som misshandel av normalgraden då ingen annan kvalificeringsgrund varit tillämplig. Misshandelsbrott som är ringa har blivit aktuellt exempelvis i NJA 2003 s.537. Där agades ett barn av sin mor med ett flertal slag på låren med en stekspade. Slagen ledde till en hastigt övergående smärta och ett mindre blåmärke. Den handling som du beskriver bedöms troligtvis däremellan, alltså som en misshandel av normalgraden. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare