Misshandel resp. våld mot tjänsteman (artbrott)

Jag undrar hur straffsatsen skiljer sig om man t.ex. slår en polis med knytnävsslag i ansiktet jämte om man slår en civil person med knytnävsslag i ansiktet. Skiljer det sig, och i så fall, av vilken anledning?

Lawline svarar

Hej Att slå någon med ett knytnävsslag i ansiktet är under de flesta förhållanden *misshandel*, icke ringa brott (BrB 3:5). Straffet är _fängelse i högst två år_. Motsvarande gärning mot någon i dennes myndighetsutövning (t.ex. en polisman) utgör *våld mot tjänsteman* (BrB 17:1). Straffet är i det fallet _fängelse i högst fyra år_. Vid straffmätningen rörande våld mot tjänsteman kan, som försvårande omständighet, tjänstemannens ställning beaktas, t.ex. då våldet uppenbart står i samband med myndighetsutövning som endast ankommer på högre tjänstemän eller annars är av särskild vikt. Som förmildrande omständighet beaktas dock huruvida den angripne löper risk för övergrepp från allmänhetens sida, såsom exempelvis en patrullerande polisman. Generellt sett förhåller det sig dock så att _våld mot tjänsteman är ett allvarligare brott än misshandel_, vilket beror på att våldet, förutom att det riktar sig mot en fysisk person, också riktar sig mot rättsystemet. En rättsstat är beroende av ett fungerande rättsväsende, som tillåts agera utan att behöva riskera att utsättas för våld eller hot. Högsta domstolen har i enlighet med detta (NJA 2000 s. 116) förklarat att våld mot tjänsteman utgör ett s.k. *artbrott* - ett brott där man anser att fängelse alltid bör utdömas (jfr. misshandel där, trots att straffskalan stadgar fängelse, det är möjligt att bestämma påföljden till villkorlig dom, skyddstillsyn etc. vilket alltså inte gäller ifråga om artbrotten). +*LÄNKAR*+ Brottsbalken (Våld mot tjänsteman): https://lagen.nu/1962:700#K17P1S1 Högsta domstolens dom i NJA 2000 s. 116: https://lagen.nu/dom/nja/2000s116 Med vänliga hälsningar
Linus JonsonRådgivare