FrågaPROCESSRÄTTDomstol24/11/2010

Internationellt privaträttsliga regler (Danmark)

Vi är ett litet familjeföretag som har en tvistig fordran (vi anser att de begått avtalsbrott) med ett företag i Danmark. Hur hanterar vi vår fordran samt hur driver vi ärendet i Danmark eller skall vi driva det i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga! Ni nämner inte grunden för er fordran mot er danska avtalspart. Svaret blir därför allmänt hållet. Jag utgår från att ni inte avtalat om behörig domstol. Enligt huvudprincipen i Bryssel 1-förordningen ska stämning ske i *den EU-medlemsstat där svaranden har sitt hemvist* (art. 2). Hemvistet är det danska företagets säte, huvudkontor eller huvudsakliga verksamhet (art. 60). Det är alltså i Danmark som ni enligt huvudregeln ska processa. Som kärande (den part som väcker talan) har ni emellertid under vissa förutsättningar möjlighet att *välja en domstol i en annan EU-medlemsstat* (art. 3). Er talan avser vad jag förstår ett avtalsbrott. I så fall finns möjlighet att välja att väcka talan vid _domstolen i uppfyllelseorten_ för den förpliktelse som talan avser. Rör det sig om försäljning av varor är uppfyllelseorten _den ort dit varorna levererats eller skulle ha levererats_. Rör det sig om utförande av tjänst så är uppfyllelseorten _den ort där tjänsten enligt avtalet har eller skulle ha utförts._ Om uppfyllelseorten i det aktuella avtalet är en ort i Sverige, kan således en svensk process bli möjlig. Vilken lag som behörig domstol kommer att välja är svårt att säga med hänsyn till den givna informationen, men huvudprincipen kan sägas vara att man tillämpar lagen i det land där den part som skall utföra naturaprestationen i avtalet (alltså inte den som endast betalar) har sitt hemvist. Detta framgår t.ex. av Rom 1-förordningen art. 4 samt Romkonventionen art. 4. (Rom 1-förordningen är inte tillämplig i danska domstolar, då Danmark står utanför denna del av EU-samarbetet. Danska domstolar tillämpar istället den äldre Romkonventionen som dock innehåller ganska likalydande regler i detta avseende). *Sammanfattningsvis:* Enligt huvudregeln skall ni väcka talan i Danmark, men om avtalet ifråga innebär försäljning av varor till er i Sverige eller att tjänster ska utföras för er räkning i Sverige, kan en process inledas här. Oavsett vilken domstol som slutligen tar upp tvisten, torde det vara lagen i det land där den av er som har eller skulle utfört naturadelen (försäljning av varor, utförande av tjänst etc.) av avtalet har sitt hemvist. +*LÄNKAR*+ Bryssel 1-förordningen: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32001R0044:SV:HTML Rom 1-förordningen: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:177:0006:01:SV:HTML Romkonventionen: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:41998A0126(02):SV:HTML Med vänliga hälsningar
Linus JonsonRådgivare