FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/11/2010

Umgängesfrågor i samband med flytt

Hej! Jag skriver för att fråga vad som gäller ang flytt och gemensam vårdnad. Vi bor i en stad i norra Sverige. Vi har nyss separerat och nu vill min man flytta söderut ca 50mil!! Jag vill att han ska ha våra 2 barn varannan vecka men han verkar inte vara lika intresserad. Vad händer nu? Har barnen någon rätt till sin pappa då vi har delad vårdnad? Har han ngt ansvar?? Får han bara flytta och att jag helt plötsligt ska "få" ensam vårdnad?? JAg vil inte detta? Vad ska jag göra? Måste jag flytta med honom för att barnen ska ha en fortsatt kontakt med honom? Snälla hjälp mig!

Lawline svarar

Hej! Regler om vårdnad, boende och umgänge finns i 6 kap. föräldrabalken (FB). När det gäller barns rätt till umgänge med sina föräldrar stadgas det i 6 kap. 15 § FB att ett barn ska ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Enligt andra stycket i denna bestämmelse har barnets föräldrar ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge så långt som möjligt tillgodoses. Av 6 kap. 15 § FB framgår vidare att det är barnet som har rätt till umgänge med föräldern, inte tvärtom. Barnets behov av umgänge får bestämmas efter en individuell prövning, med utgångspunkt i vad som är bäst för barnet (se 6 kap. 2 a § FB). Om barnets föräldrar bor långt ifrån varandra är det kanske inte praktiskt möjligt att barnet och föräldern träffar varandra i tillräcklig omfattning. Enligt 6 kap. 15 § 1 st kan umgänget i dessa fall ske genom att barnet och föräldern har annan kontakt, exempelvis genom telefon eller brev. Givetvis kan sådant umgänge kompletteras med att barnet och föräldern träffar varandra under längre perioder vid skollov osv. Det finns inga regler, varken i FB eller i annan lagstiftning, som stadgar förbud för föräldrar att flytta på grund av vårdnadsfrågor. Om föräldrarna har gemensam vårdnad kan alltså inte den förälder som barnet bor med tvinga den andra föräldern att bo kvar. Föräldrar kan själva avtala om umgänget. Avtalet måste vara skriftligt och godkännas av socialnämnden, se 6 kap. 15 a § 3 st FB. Mitt råd till dig är därför att försöka komma överens med barnets far och försöka hitta en lösning som passar barnet bäst. Du kan, som nämnts ovan, inte tvinga fadern att bo kvar trots att flytten försvårar umgänget. En lämplig lösning skulle kunna vara att umgänget läggs upp på det sätt att barnet bor hos fadern under längre perioder vid skollov osv., samtidigt som umgänget sker via telefon, brev och liknande vid andra tillfällen. FB hittar du här: https://lagen.nu/1949:381 Vänligen,
Jens LidénRådgivare