Mord eller dråp?

Om jag blir huggen med en jaktkniv 4 cm mot njure/lever, av en patient. Är det då möjligt att det ska kallas försök till dråp, och inte mord försök?

Lawline svarar

Hej! Ja, det kan vara möjligt då mord och dråp är olika grader av samma brott. Enligt 3 kapitlet 2 § Brottsbalken är dråp att anses som ett mindre grovt brott i jämförelse med mord. Avgörande för gränsdragningen mellan dessa är huruvida brottet med _hänsyn till samtliga omständigheter_ vid gärningen framstår som mindre grovt. Förmildrande omständigheter kan således leda till att brottet hänförs till den mildare graden. Vad som skall anses som förmildrande omständigheter (eller försvårande) avgörs från fall till fall. Du skriver att du blev attackerad av en patient. Det framgår ej vad för slags patient denna person var men om denne till exempel är en patient intagen på en psykiatrisk klinik så kan förövarens psykiska tillstånd leda till att handlandet kan vara att betraktas som mindre grovt. Detta då patienten kanske inte hade full förståelse för vad han gjorde vid det aktuella tillfället. Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700#K4 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare