FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/09/2006

Fastighetsbildning och gåva av tomt/hus

Min far vill att jag ska avstycka en tomt på en fastighet som ägs av honom och flera till. Det finns oklarheter om hur många ägare det är och hur stora andelar var och en har. Till saken hör att jag tidigare fått ett befintligt hus som jag har renoverat och det är tomten till detta hus jag vill avstycka. Jag har inga papper på att jag har fått detta hus utan det är endast muntligt från den ägare som sade sig äga huset. Det känns svårt att veta hur jag ska börja för att reda ut detta. Kan ni ge mig råd och vägledning ?

Lawline svarar

Om jag tolkar din fråga rätt har du dels fått ett hus genom muntligt avtal som du redan tillträtt, och dels avstycka en sammanhängande tomt från en samägd fastighet. Överlåtelsen måste upprättas skriftligt som en gåvohandling, undertecknas av samtliga samägare, dig, och innehålla en viljeförklaring om överlåtelse. Denna köpehandling skall registreras hos myndighet genom att söka lagfartsbevis inom tre månader efter köpehandlingens upprättande, varefter du blir lagfaren ägare till tomten. Viktigt är dock detta: Om du utan att söka avstyckning av din tomt blir lagfaren ägare till fastigheten, kommer du att ingå i samägandet. Du måste därför i köpehandlingen innefatta en förklaring till avstyckning. Denna avstyckning är bäst att ansöka om och få godkänd innan du upprättar köpehandlingen, då du annars automatiskt inträder i samägandet. Huset du fått, kräver att du omgående skaffar ett skriftligt avtal om överlåtelsen. Det kan annars vara svårt att visa juridiskt sett att du dels är ägare till huset, och dels har rätt till tomten det står på. Om du är ägare till både huset och tomten, räknas huset som en del av fastigheten. Jag hoppas att detta rädde ut rättsläget något, men skulle för att få de rent praktiska detaljerna färdiga råda dig till att söka upp en advokat som kan hjälpa till.
Rådgivare